Systeembeheer

1 - Systeembeheer in de derde graad

In deze cursus maken we kennis met de werking, configuratie en het beheer van computersystemen. We verkennen stap voor stap de opbouw van een computer en leren de functies van essentiële hardwarecomponenten zoals moederbord, processor, geheugen en opslag. We analyseren technische specificaties om weloverwogen keuzes te maken bij het samenstellen of upgraden van systemen, binnen een bepaald budget of volgens specifieke vereisten.
Daarnaast oefenen we het installeren, aanpassen en onderhouden van besturingssystemen — zowel op fysieke als op virtuele machines. We leren systeemproblemen opsporen en oplossen, updates beheren, back-ups instellen en instellingen aanpassen via zowel grafische als command-line interfaces.
Tot slot besteden we aandacht aan basisprincipes van virtualisatie, images, BIOS/UEFI-configuraties en het belang van up-to-date software. Zo bouwen we een stevige basis voor iedereen die later een computersysteem wil beheren, optimaliseren of zelf op maat wil samenstellen - dit voornamelijk in een grotere bedrijfscontext.

Naast deze leerinhouden hechten we in de derde graad veel belang aan zelfstandigheid op vlak van leren. De ICT-sector evolueert razendsnel: technologieën, tools en methodes veranderen voortdurend - denk bijvoorbeeld aan de opkomst van AI de afgelopen tijd. Daarom is het van essentieel belang dat je leert hoe je zelfstandig nieuwe informatie kunt verwerken en je flexibel kunt aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Zowel tijdens de lessen als de projectweken, stage... passen we zoveel als mogelijk onderstaande methode toe: brains, books, buddy, boss.

.

  1. Probeer eerst zelf na te denken. Zoek vervolgens in de cursus, de PowerPoints, bekijk de screencasts ... 

  2. Zoek op het internet naar oplossingen (via een zoekmachine of een LLM) en probeer een werkende oplossing ook te begrijpen! Copy/paste is dus niet de bedoeling! Als je gebruik maakt van AI, is het dus echt de bedoeling dat je volledig begrijpt wat er staat, anders leer je er niks van. Daarnaast is de kans op fouten door AI nog altijd vrij groot, waar je dus echt niet klakkeloos moet overnemen wat er staat.

  3. Vraag hulp aan elkaar.

  4. Pas indien je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen, vraag je de leerkracht om hulp.

2 - Digitaal lesmateriaal

Wat mogelijk ook nieuw voor je is in de derde graad – specifiek binnen "Applicatie- en Databeheer" – is het gebruik van uitsluitend digitaal lesmateriaal. Dit gaat verder dan het klassieke invulboek in pdf-formaat. We bieden verschillende materialen aan in uiteenlopende formaten: een website als cursus, screencasts, presentaties, interactieve formulieren ... Dit doen we om verschillende redenen:

  • Gemakkelijk aanpasbaar aan de snel evoluerende ICT-sector. Is er een grote verandering of een nieuwe technologie? Dan is de cursus meteen up-to-date.
  • Voorbereiding op je verdere studies. Of je nu verdergaat in ICT of iets totaal anders: de kans is groot dat deze manier van digitaal werken ook daar de norm is.
  • Quality of life-tools om te studeren. Aangezien we digitaal werken, is het logisch om de voordelen daarvan te benutten: zoekfuncties, pauzeren/terugspoelen van screencasts, vertalen of uitleggen van moeilijke termen, AI ...

Om dit ruime aanbod aan digitaal materiaal te centraliseren, werken we met een aantal systemen die jullie grotendeels al kennen:

Teams

Alle materialen, opdrachten en communicatie zijn terug te vinden binnen Teams. Jullie zitten in een algemeen team voor de klas: 5A&D of 6A&D. Daarnaast zijn er aparte teams voor elk ICT-vak. We gebruiken hierbij de standaardfuncties die jullie ongetwijfeld al kennen: bestanden, opdrachten, chat, een persoonlijk kanaal ...

Het algemene kanaal binnen een Team.

Classwork

Om het overzicht te bewaren binnen de hoeveelheid materiaal, gebruiken we "Classwork" voor dit vak. Classwork bevat verschillende modules die je kunt uitklappen. In zo'n module staan alle leerplandoelen die we behandelen. Die kun je als leidraad gebruiken om te studeren. Je vindt er ook alle nodige materialen: de cursus, presentaties, opdrachten, screencasts ...

Moet je je voorbereiden op een opdracht of toets? Dan vind je met één klik al het nodige materiaal terug, zonder zelf te moeten zoeken tussen verschillende mappen of opdrachten.

Classwork bevat per module al het nodige materiaal.

Online cursus

De online cursus vind je via Classwork of rechtstreeks via Systeembeheer.castleparq.be

Zoals je zult merken, is dit geen klassieke invulcursus, maar een naslagwerk dat je helpt bij het studeren en voorbereiden van opdrachten. Het bevat enkele handige tools die je kunt gebruiken of aanpassen aan je eigen voorkeur:


Overzicht van een cursusonderdeel met alle zijbalken: links zie je alle hoofdstukken - rechts zie je de inhoudstafel van het onderdeel dat je hebt openstaan. Je kan meteen doorklikken naar alle onderdelen.


Zoekfunctie in de linkerzijbalk.


Focus op enkel de inhoud: geen zijbalken.


Dark mode

3 - Structuur van een les(onderdeel)

De lessen/modules zijn telkens opgebouwd volgens een vast stramien:

1. PLAN → Classwork
In deze fase wordt de basis gelegd: je start met een probleemstelling of vraag, koppelt die aan leerplandoelen en bespreekt de evaluatiecriteria.

  • Analyse van het probleem
  • Koppeling aan leerdoelen
  • Uitleg over het leertraject en de evaluatie

2. DO → Theorie & Praktijk
Hier voer je het plan uit door kennis en vaardigheden op te bouwen en toe te passen.

  • Theorie: Opbouw van kennis via cursusmateriaal, presentaties, screencasts.
  • Praktijk: Oefeningen, opdrachten en toepassingen in realistische contexten.

    3. CHECK → Evaluatie
    Je meet of de doelen bereikt zijn via tussentijdse opdrachten, toetsen of eindopdrachten.

  • Beoordeling via opdrachten, toetsen... die besproken zijn in stap 1.
  • Reflectie op wat geleerd is en wat nog niet goed zit

4. ACT → Feedback
Op basis van de resultaten en feedback worden verbeterpunten meegenomen naar een volgende cyclus/module.

  • Feedback op het leerproces
  • Bijsturen van aanpak, eventueel remediëren

.

Lesonderdeel PDCA-fase Wat?
Classwork Plan Doelstellingen bepalen, probleem analyseren
Theorie & Praktijk Do Leren en toepassen van kennis en vaardigheden
Evaluatie Check Meten of doelen zijn bereikt via toetsen/opdrachten
Feedback Act Feedback, verbeteracties, remediëren, verder plannen

4 - Hoe studeer ik voor dit vak?

Zoals al een paar keer gezegd: laat Classwork steeds het vertrekpunt zijn. Deze modules geven je een overzicht van de leerplandoelen, de cursus, presentaties enzovoort. Je kunt je best baseren op de leerplandoelen om te studeren, dit zijn immers ook de doelen waarop je beoordeelt zult worden.

Om te studeren kan je gebruikmaken van de presentaties, cursus, screencasts ... De presentaties zijn hierbij de beknopte, visuele samenvatting van wat we tijdens de les hebben gezien. Voor de meest complete uitleg, studeer je best de cursus.

Maak samenvattingen, gebruik moderne tools (zoals AI) om je leerproces te ondersteunen, en neem je tijd. Maar het allerbelangrijkste: begrijp wat je studeert. Leer niet zomaar vanbuiten, maar probeer de inhoud echt te doorgronden en in je eigen woorden uit te leggen. Zo ga je de leerinhoud op een veel dieper niveau kunnen verwerken, waardoor je deze jarenlang zult onthouden.